Η οικογένεια καλλιεργεί επαγγελματικές συμπεριφορές;
Όλοι, με κάποιο τρόπο επιλέξαμε ένα επάγγελμα – αυτό που ασκούμε σήμερα – ή μια σειρά επαγγελμάτων από το παρελθόν μέχρι σήμερα… και σίγουρα δεν έχουμε αναρωτηθεί πως φτάσαμε σε αυτή την επιλογή. Υπάρχουν θεωρίες πολλές που ερμηνεύουν αυτή τη διαδικασία για τις επαγγελματικές συμπεριφορές. Όπως και να’ χει πρόκειται για μια πορεία που περνά από συγκεκριμένα στάδια (θεωρία “των χαρακτηριστικών και παραγόντων” του Parson):
1ο: αυτό της κατανόησης από το ίδιο το άτομο του εαυτού του, των δυνατοτήτων του, των ικανοτήτων του, των ενδιαφερόντων του, των φιλοδοξιών του, των αξιών του, των μέσων που διαθέτει, των περιορισμών που το δεσμεύουν και την προέλευσή τους.
2ο: αυτό της αντίληψης του περιβάλλοντός του, της γνώσης των επαγγελμάτων, των απαιτήσεων, των πιθανοτήτων της επιτυχίας, των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων, των ευκαιριών και προοπτικών εξέλιξης.
Ώστε στο 3ο στάδιο να έρθει μετά από πολλές επαγγελματικές συμπεριφορές η διεργασία της λογικής απόφασης που βασίζεται στα δύο προηγούμενα (*).
Ωστόσο στο σύνθετο περιβάλλον που ζούμε με τις πολυδιάστατες συνθήκες, τα πράγματα δεν είναι γραμμικά.
Η κλινική ψυχολόγος, Anne Roe, το 1956, υποστήριξε ότι η επαγγελµατική επιλογή έχει σχέση µε τις πρώτες εµπειρίες του ατόµου µέσα στο οικογενειακό περιβάλλον (**) και κατέταξε τα επαγγέλµατα σε οκτώ κατηγορίες µε βάση την ένταση και το είδος των διαπροσωπικών σχέσεων που συνεπάγονται κατά την άσκησή τους: α) επαγγέλµατα υπηρεσιών, β) επαγγέλµατα επιχειρηµατικών επαφών, γ) επαγγέλµατα οργάνωσης, δ) τεχνολογικά επαγγέλµατα, ε) υπαίθρια επαγγέλµατα, στ) επιστηµονικά επαγγέλµατα, ζ) επαγγέλµατα γενικής παιδείας και η) επαγγέλµατα τεχνών και ψυχαγωγίας.
Σε άλλο άρθρο μου πραγματευόμαστε θεωρίες και πρακτικές για την εξελικτική πορεία του ατόµου, όσον αφορά στον προσανατολισµό του στο χώρο εργασίας και τις αποφάσεις του για το επάγγελµα, ή τα επαγγέλµατα, που επιθυµεί ή επιδιώκει να ακολουθήσει, όλες τις επαγγελματικε΄ς συμπεριφορές που εκδηλώνει. Επί του παρόντος μελετήστε τις ακόλουθες “συνθήκες” και αναρωτηθείτε ή/και διερευνήστε :
- Ποια από τις ακόλουθες “συνθήκες/συμπεριφορές” είχε σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη της δικής σας επαγγελματικής ταυτότητας;
- Ποιες είναι οι “συνθήκες/συμπεριφορές” που καλλιεργείτε για την ανάπτυξη της επαγγελματικής ταυτότητας των παιδιών σας;
- “Συνθήκες/συμπεριφορές” υπερπροστατευτικού περιβάλλοντος, με το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών του παιδιού να ικανοποιείται; είναι πολύ πιθανό το παιδί να επιλέξει επαγγέλματα που θα του δίνουν υψηλό βαθμό κοινωνικής ανταμοιβής.
- “Συνθήκες/συμπεριφορές” αποφυγής και απόρριψης; το παιδί μαθαίνει να μην στηρίζεται σε άλλους, στρέφεται σε αντικείμενα και όχι σε πρόσωπα και είναι πιθανό ν’ αναπτύξει επιστημονικά και ερευνητικά ενδιαφέροντα.
- “Συνθήκες/συμπεριφορές” αποδοχής και ελεγχόμενης αυτονομίας με επίδειξη εμπιστοσύνης και συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων; το παιδί είναι πολύ πιθανό να επιλέξει κοινωνικά / ανθρωπιστικά επαγγέλματα και ν’ ασχοληθεί με άλλους ανθρώπους.
Ραντεβού σε επόμενα άρθρα με περισσότερες θεωρίες αλλά και ερμηνείες.
Μέχρι τότε αν αγαπάτε τα παιδιά σας, αγαπήστε πρώτα τον εαυτό σας!
Career Coach
6944605522
(*)Κατά τις συνεδρίες μας Career Coaching , αρχικά, μέσα από ασκήσεις αυτογνωσίας σμιλεύεται η αντίληψη του ατόμου για τον εαυτό, ενδυναμώνεται για τη βέλτιστη χρήση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του προκειμένου ν’ αντιμετωπίσει προκλήσεις, στη συνέχεια διερευνώνται οι τρέχουσες συνθήκες και τέλος διαμορφώνεται ένα βιώσιμο πλάνο δράσης, το οποίο παρακολουθείται κι όπου απαιτείται επανασχεδιάζεται μέχρι την επιτυχή ολοκλήρωσή του.
(**) βασικό εργαλείο διερεύνησης και αξιολόγησης κατά τη διαδικασία του career coaching αποτελεί η μελέτη του επαγγελματικού γενεογράμματος του/της Συμβουλευόμενου/νης
Ο τύπος του οικογενειακού περιβάλλοντος που μεγαλώνει ένα παιδί και ιδιαίτερα η συμπεριφορά των γονέων προς τα παιδιά τους οδηγεί στην ανάπτυξη συγκεκριμένων τύπων προσωπικότητας, εκφράζουν συγκεκριμένες επαγγελματικές συμπεριφορές και στην πορεία διαμορφώνουν συγκεκριμένη επαγγελματική ταυτότητα.